Кратка история на DOTA
23 Nov 2017 - 15:30 от AGNuke

От няколко години вече феноменът “DOTA2” вършее из полетата на гейминдустрията и електронните спортове.С впечатлявящи наградни фондове и парични потоци от инвеститори, тази игра събира множество фенове геймъри и професионални електрлонни атлети. Все пак, кой млад геймър не иска да е известен и богат професионален играч на дота? Дори си имаме дота-еквивалента на Григор Димитров – това е Иван Иванов, познат на дота публиката като MinD_ContRoL. Откъде започва всичко обаче? Сегашната DOTA2 не е взела тази двойка току-така случайно! Повечето от младите геймъри вероятно не знаят цялата история – откъде е започнала играта, как се е равила, какъв е генезисът й. Което би било тъжно, имайки предвид богатата история на оригиналната DOTA. Сега ще се опитаме разясним този интересен въпрос с една кратка история на възникването на DOTA.

В началото бе StarCraft

Всичко започва от Blizzard (и вероятно ще свърши с тях) – любимото на геймъри по цял свят студио пуска абсолютния си RTS хит през далечната 1998 година. По онова време StarCraft все още няма Brood War, но пък има един особен формат на игра – това е така нареченият “Use map settings” формат на картите. Сегашният му еквивалент в StarCraft 2 e Arcade Mode. С помощта на map editor-a на SC1, различни карти се модифицират до неузнаваемост , постигайки най-интересни опции и възможности за игра и забавление. А за да “активирате” тези специални опции на преправените карти, естествено избирате Use map settings.

Една такава карта е и Aeon of Strife, създадена от играч наиме Aeon64.В нея участниците (четирима на брой) си избират определен герой сред множество такива, всеки застава на една от четири пътеки, след което започва една безрайна защита на базата срещу постоянно прииждащи вълни от вражески единици. Самите играчи-герои имат на своя страна собствени приятелски единици, които се раждат постоянно и се изправят срещу неприятелските такивал Самите те не могат да се контролират от геймърите, а си имат предварително зададена схема на движение и действия. Звучи ли ви вече познато?

Тази карта се счита за архетипната схема на всички MOBA тип игри, включително и DOTA2. Поради лимитациите на map editor-а на StarCraft, много от интересните детайли на moba игрите не присъстват в Aeon of Strife. Те ще се появят по-късно с излизането на WarCraft 3.

WarCraft 3 Reign of Chaos и единиците-герои

На трети юли 2002 година излиза WarCraft 3 Reign of Chaos. В играта вече има герои с различни умения, ултимати, както и събиране на опит и вдигане на нива. Да не говорим за инвентар от 6 свободни слота в героя, които могат да се екипират с най-различни предмети и оръжия! Лека полека даденостите и детайлите, изграждащи DOTA, стават налични.

Всичко това, логично, води до портване на Aeon of Strife за новия WarCraft 3. Какво се случва по-нататък с тази архаична карта, историята по-скоро мълчи. В един момент обаче се появява изцяло уаркрафтска карта с името “Defence of the Ancients Beta 2”. Играчът,пуснал картата, е с псевдоним Eul –това се води и най-първата официална поява на DOTA.

Около годива по-късно – юли 2003 – излиза и първият, засега единствен, експанжън на WarCraft 3. Това е Frozen Throne, а с него се появява и втората официална версия на DOTA – казва се “Thirst for Gamma” и отново е пусната от Eul, но така и не набира достатъчно популярност.

Февруари 2004 година бележи началото на Allstars версиите на DOTA, създадени от играчите Meian и Ragn0r. Тяхната версия е 0,95b и все още няма Roshan. Един месец по-късно легендарният Guinsoo се захваща с работа по DOTA, като изкарва версия 3.0d. Следващата версия – 4.0a – вече е първата с Roshan като неутрален бос.

Април месец същата година е нещо като повратна точка в цялостното развитие на картата .- тогава се сформира елитният Dota Allstars клан, състоящ се от Guinsoo, Pendragon и IceFrog. Кланът се казва “Team Dota Allstars”. Ноември бележи появата на версия 5.84, която е и първата “състезателна” версия на Dota. Стартирана е и първата професионална Dota лига.

Кой всъщност е IceFrog?

През февруари 2005 година Guinsoo се отказва от по-нататъчна работа по Dota в полза на неговата World of Warcraft кариера. Щафетата поема Neichus, а негов пръв помощник е небезизвестният IceFrog. И двамата отговарят за програмната част на картата – започват версиите 6.хх.

Важно е да се отбележи, че при дотата на Guinsoo нови герои биват пускани изключително бързо ,докато IceFrog е доста по-бавен и детайлен при неговата разработка на картата. Всъщност IceFrog е и разработчикът с най-много време, прекарано в работа по Dota Allstars. Поради непреодолими творчески различия с другия разработчик на проекта – Pendragon, Айсфрог остава сам и последен в разработката на картата. Самият Пендрагон става част от новосформирания екип на League of Legends.

Версия 6.27 е и втората официална професионална версия на Dota, с което свързаността на IceFrog с проекта се размива. Следват турболентни времена с версиите 6.3х и 6.4х. IceFrog остава анонимен за доста дълго време, започва работа по Heroes of Newerth на S2 Games, а през 2009 е вeрбуван от Valve за работа по изцяло самостоятелното продължение на Dota – DOTA2!

Оставеното наследство

На Dota и нейните създатели дължим един нов жанр – Massive Online Multiplayer Arena ( за по-кратко MOBA), както и огромни гейминг блокбъстъри като League of Legends . В годините след постепенното залязване на една простичка карта за WarCraft 3 се появяват множество различни прочити – някои успешни (LoL), други – като Heroes of Newerth, не толкова . Върхът на сладоледа може би е DOTA2, която е изпълнена със съдебни битки между Blizzard и Valve, силни емоции между разработчици, и много Gabe Newell.

Сега имаме модерни итерации на Dota със силно модифицирани концепции . Heroes of the Storm, Smite, Master X Master, Battlerite. Всички тези заглавия нямаше да са възможни, ако го нямаше Eul, Guinsoo, IceFrog, StarCraft и още множество дребни знайни и незнайни детайли. Това са малките пъзелчета от историята на една от най-значимите и въздействащи игри в модерната гейминг история. Важно е тази история да се знае, къде заради важните поуки, къде заради интересните обрати на съдбата.