Коя игрова роля би ви прилягала най-много в DOTA2
23 Nov 2017 - 15:27 от AGNuke

Коя игрова роля би ви прилягала най-много в DOTA2

Както всички знаем, DOTA2 е преди всичко отборна игра. Като такава, тя изправя два тима от по пет човека едни срещу друг. Следващата логическа стъпка би била всети отбор да се състои от играчи, които си знаят работата и какво се очаква от тях в играта. С две думи – всеки си знае ролята! А в DOTA има немалко възможни за изпълнение роли. В настоящата статия ще се опитам да опиша всяка една от тях, като основен акцент ще бъде върху психологическите и емоционални аспекти, свързани с всяка една роля. Имайте в предвид, че това не е професионален гид или описателна статия за спортните похвати в играта. Това е по-скоро един базов дота.-алманах, наблягащ върху простичките обясненя за начинаещи тепърва навлизащи играчи. И така – да започваме!

Светата троица

Може би с появата на World of Warcraft най-силно изпъкнаха трите основни мета роли във всяка една отборна композиция в игри от типа на MOBA или MMO. Това са танковетe (Tanks), поразяващите (DPS или дипиесъри), и лечителите (priests или healers). С течение на времето и развитието на професионалния гейминг, всяка една от тези роли получи своята разновидност – танковете могат да бъдат и соло играчи в определени обстоятелства, дипиесърите могат да бъдат хибриди между танк и дипиес или дипиес и джънглър, лечителите вече са support, и така нататък. Важното е да знаем откъде произлизат всички различни вариации на роли – това са тези три фундаментални класа, които винаги ще си останат “светата троица “ на останалите видове роли.

Хубаво е да си дебел

На пръв поглед ролята на танка винаги е била най-ясна, лишена от излишни интерпретации и проява на въображение при игра. Героите в тази роля се отличават с изключително много точки здраве (или “кръв”, ако така предпочитате), много точки броня, слаби възможнжсти за нанасяне на щети и бавна скорост на движение. В DOTA2 такива герои са например Axe, Dragon Knight, Centaur Warchief, Alchemist и други.

Тази роля се отличава с доста търпение и себеотрицание, тъй като ще трябва да поставяте винаги съотборниците си преди вас. Вие ще ги защитавате, ще ги измъквате от напечени ситуации, ще се жертвате, за да може те да оцелеят, и ще осигурявате лесни убийства за тях. Това е роля за уравновесени, мъдри играчи, мислещи в перспектива и в общ план. Не трябва да сте импулсивни,а винаги да премисляте дадена ситуация, и то бързо, защото обикновено танковете са първите влизащи в битка герои. Стане ли напечено – вие ще трябва да запазите самообладание и да се опитате да диктувате развитието на създалата се ситуация!

Всичко принадлежи на мен

Следващата роля е считана от много играчи за доста противоречива и специфична. Роля, за която се иска много умение, рефлекси и егоизъм. Това са така наречените ADC – attack damage carry, или дипиесъри за дундуркане. В началото дипиесърите са чисто и просто героите с най-много демидж, които лесно се играят и най-бързо се справят с гадовете и вражеските единици. Постепенно обаче, с развитието на Dota и спортните игри от типа MOBA, се разбрало, че колкото по-дълго дипиесъра остане жив, без да губи от времето си за развитие, толкова по-силен става към средата и края на играта. Може да стани дори толкова силен, че от един момент нататък да изнесе цялата игра на раменете си. В DOTA2 такива герои са Anti-Mage, Invoker, Stealth Assassin, Drow Ranger и други.

Този тип герои се характеризира с много малко точки здраве, слаби възможности за самостоятелно оцеляване (поне в началото на дадена игра), висока мобилност и много, много силна атака и нанасяне на щети. Ролята е подходяща за тези от вас, които искат да останат максимално дълго живи в една игра, както и да реализират максимално количество вражески убийства.

В тази роля вие трябва да сте егоисти, да мислите само за себе си, а почти всички останали в отбора ви са длъжни да ви пазят и дундуркат. При всяка една подходяща възможност трябва да си осигурявате убийство на вражески герой или минион, защото се очаква ADC-то в отбора да трупа най-много опит и пари в една игра. Все пак, от вас се очаква да станете мощни машини за убиване възможно най-бързо, за да изнесете в крайна сметка играта на раменете си! Това е ролята с най-много потенциал за един отбор, но в същото време и най-лесна за провал.

Ходеща аптечка

Стигнахме и до любимата ми роля – лечителят, доктор Куин, монасите от Шаолин, support-a в един отбор. Тук схемата е ясна – лекувате, изцерявате, регенерирате, съживявате и ходите след четирибуквията на всичките ви съотборници. Ваша е задачата да държите танка с максимално много здраве, за да изпълнява успешно функцията си на жив щит от мърдащо се месо. Ваша е също така задачата да назобвате с всевъзможни нацепващи магии ADC-то ви, за да може да краде де що има възможности за убийства и да си прави каквото ди иска (и да му се разминава винаги). В DOTA2 такива герои са Crystsal Maiden, Vengful Spirit, Lich, Omniknight, Enchantress и други.

Тази роля се отличава със средно до ниско количество жизнени точки, много ресурс за магии (мана например), нисък до почти никакъв демидж и железни нерви. За нея вие трябва да сте изключително търпеливи, разбиращи, преценящи и спокойни. Обикновено ще вървите плътно до съотборник в друга роля – било то танк или дипиесър. От вас се очаква да подпомагате всички и всичко, както и да бъдете обвинявани за загуби, безсмислено умиране на съотборници, изгубени отборни битки – изобщо всичко лошо на този свят. В същото време, при добър мениджмънт на героя ви, ще стоите основно в задните редици и няма да се измъчвате с прекалено сложни решения. Не очаквайте обаче излишни хвалби, ако все пак печелите игри с отбора ви. Ваша ще е винаги моралната победа.

Законът на джунглата

Ето че стигнахме до последната, но не и по важност, роля в DOTA 2. Тази определена роля според мен е най-интересна, тъй като появата й се обособява оригинално с излизането на MOBA игрите. Това е Jungler-ът – пущиняка, трапера, откачения пич, който обикаля като гламав и никога не знае къде се намира. Такива герои в DOTA2 са Ursa Warrior, Lycanthrope, Lone Druid, Lifestealer и други.

Тук спецификите са следните – сравнително добре балансирани характеристики, достатъчно количество живот, достатъчно много демидж, доста висока мобилност. От вас се очаква да хванете гората, буквално! Jungler-ът е самотен играч-единак! Той обикаля из картата, за да се справя с неутралните гадове из гората, като в същото време може да организира засади или изненадващи атаки на вражески противници. От вас се изисква силно стратегическо мислене и умение за позициониране в перспектива. Упоритост, последователност, пресметливост, бързи рефлекси. Всичко това е присъщо на играчите в тази роля – най-добре е да са шахматисти или играчи на снукър в реалния живот. Моментът на изненадата е най-голямото ви оръжие тук, стига да имате търпението да реализирате най-удобния момент за засада или атака. Понякога ще ви се наложи да влизате в ролята на съпорт, понякога дори на танк. Едно е сигурно – никога няма да скучаете в това амплоа!

Избирайте мъдро

И така, след като изложих моите скромни виждания за всяка една от основните роли в DOTA2, оставям на вас избора! Не забравяйте – пробването винаги помага, не всеки е добър с всяка роля, както и не всеки се задоволява само с една такава. Важното е да се забавлявате и да се чувствате удобно в своята виртуална кожа на танк, съпорт, дипиесър или джънглър. Още по-важно е да уважавате избора на съотборниците си и да не бъдете тксични и груби с тях! Уважението към ближния геймър стои в основата на качественото удоволствие.